V listopadu 2012 se žáci páté třídy zúčastnili měsíčního projektu zaměřeného na téma vesmír.
Projekt byl zaměřen na kolektivní práci a propojoval různé vzdělávací obory. Žáci vytvořili skupiny představující raketové posádky a v rámci těchto skupin plnili jednotlivé úkoly. Během jejich plnění si osvojovali znalosti a dovednosti, zpracovávali informace, vyhledávali v encyklopediích, diskutovali a řešili problémy týkající se vesmíru. Žáci také vyplňovali pracovní listy, překládali slova k tématu z anglického jazyka do češtiny, procvičovali svoje znalosti v kvízu, řešili čtyřsměrky, pomocí encyklopedií doplňovali faktografické údaje do vět, seznámili se se znameními zvěrokruhu a vyslechli si o nich příběhy. Získali informace o jednotlivých planetách, dozvěděli se o působení gravitační síly. Na základě názorné ukázky pochopili, jak dochází ke střídání dne a noci.
Cílem práce bylo uvědomit si, že naše Země je součástí obrovského vesmíru s mnoha dalšími tělesy, které na sebe vzájemně působí přitažlivými gravitačními silami.
Projekt byl zakončen vesmírným testem a prezentací tématu na interaktivní tabuli. Měsíční projekt vyvrcholil návštěvou planetária v Rokycanech, kde si mohli žáci prohlédnout dalekohledy a vyslechnout si zajímavosti o vesmíru.
(21. 1. 2013)
Ve dnech 20., 24. a 26. 9. 2012 proběhl v šesté třídě projekt K3 – Primární prevence sociálně patologických jevů (komunikace, kooperace, kreativita) Kapitánská škola. Zajišťovali ho zkušení lektoři ve spolupráci s třídní učitelkou.
Cíl tří tříhodinových setkání spočíval ve stmelení třídního kolektivu a v podpoře rychlejšího seznámení a sžití žáků, kteří nově přicházejí do 6. třídy z málotřídních škol ve Chválenicích a ve Šťáhlavech a v jedné třicetičlenné třídě se spolu s nezvěstickými dětmi setkávají teprve od září. Realizovaný program byl postaven na tématice námořnictví a mořeplavectví. Žáci se ve svých představách i skrze zadané úkoly dostávali do situací, které člověk může zažít pouze na lodi. Podstatnou roli po celou dobu trvání projektu sehrála kooperace – všichni jsme na jedné lodi, kde je důležitý každý jedinec.
Třída, s níž jsme v tomto roce realizovali projekt Kapitánská škola, je třídou velkou a to s sebou při projektu, který je založen na interakci, kooperaci či prvcích dramatické výchovy, nese jisté problémy. Bylo tedy samozřejmě náročnější naslouchat si v diskusi, vnímat se v pohybových aktivitách atp. Mnohá činnost se patřičně prodloužila a byla hlučnější. Potřebné bylo nastolení srozumitelných, logických pravidel a lpění na jejich dodržování v každé situaci. Děti si byly zvýšené hlučnosti a problémů s ní spojených vědomé a bylo zřetelné, jak jim nastolené hranice pomáhají.
Tyto problémy byly ovšem nepodstatné. To zásadní, tedy kooperace, komunikace a kreativita třídě problém nedělalo. Byla-li nastolena skutečná problémová situace (stačila samozřejmě situace v roli), třída začala spolupracovat, vnímat se jak ve verbální tak v neverbální komunikaci, společně se snažit o co nejlepší výsledek. Nikdo v takových okamžicích (ze kterých se vlastně skládalo celých devět hodin) nebyl mimo dění, každý svým způsobem dokázal přispět, žádný příspěvek, či přispěvatel nebyl odmítán. Pracovali jsme společně, ve dvojicích i v (několikrát se měnících) skupinách a nikde jsme nezaznamenali jediný problém v mezilidských vztazích.
Na konci první „tříhodinovky“ měly děti tradičně za úkol pojmenovat, zda a jak ho někdo ze třídy překvapil. Mnohohlasně se ozvala jména chlapců, kteří nejspíše během tradičních setkání ve výuce působí rušivě a kteří zde překvapili tím „že se s nimi dalo normálně mluvit, chovali se normálně.“ I když se v dalších hodinách ukázalo, že opravdu může být jejich chování (méně soustředěnosti, „pošťuchování“ vzájemné i ostatních nezúčastněných) pro klidnější jedince náročné, také oni se v klíčových okamžicích, každý podle svého naturelu, schopností, zájmů účastnili. Všichni táhli v nejnáročnějších chvílích za jeden provaz (či se pevným provazem stali). Letošní tři setkání proběhla úspěšně a velké poděkování patří dětem, které byly fajn. Přejeme jim mnoho úspěchů a držíme pěsti, ať zvládnou společnou čtyřletou plavbu.
(27.11.2012)
Závěrečné setkání českých a německých škol proběhlo 3. května na zámku v Nebílovech. V krásném areálu zámku se konalo představení projektů, které si jednotlivé školy připravily. Zúčastnilo se celkem 9 škol. Z českých škol ZŠ Blovice, ZŠ Dolní Lukavice, ZŠ Nezvěstice, ZŠ Řenče, ZŠ Chocenice. Z německých škol Cham, Wilting, Arnschvang.
Součástí závěrečného setkání byla prezentace všech devíti žákovských projektů. Naše škola byla zastoupena skupinou žáků 7. tříd navštěvujících volitelný předmět Přírodovědná praktika. Děti v rámci environmentální výchovy měly vymyslet náměty, které přispějí ke zvýšení péče a k ochraně životního prostředí obce nebo regionu. Naši žáci si do soutěže připravili projekt na oživení parku u nezvěstické školy.
Pro jeho oživení jsme navrhli krmítko, budku pro ptactvo a hmyzí hotel pro prospěšný hmyz. V následujících letech budeme pečovat o naše nové obyvatele parku. Krmítko slouží k předkládání potravy pro ptáky. Používá se pro přikrmování ptáků v zimě, kdy ptáci obtížně hledají potravu. Ptačí budka slouží jako uměle vybudované hnízdiště pro ptáky, neboť v přírodě je nedostatek přirozených dutin. Budka musí mít správné rozměry a být dobře umístěna. Naše je vhodná pro sýkorky, lejsky nebo brhlíky. Umístili jsme ji přibližně uprostřed parku před školou.
Hmyzí hotel umožňuje přežít prospěšnému hmyzu zimní období. Jedná se například o samotářské včely. Těch je v České republice asi 700 druhů. Instalace hmyzího hotelu, kterou plánujeme na září, umožňí zvýšit druhovou pestrost hmyzu.
Naše prezentace včetně počítačových ukázek a nákresů byla hodnocena jako jedna z nejlepších, porota ocenila výborný nápad i provedení. Fotografie našich žáků a jejich výrobků se objevila v týdeníku 5 + 2. Za vítěze se mohly nakonec považovat všechny školy, protože každý vytvořil projekt, který má za cíl prospět přírodě a do budoucna chtějí všichni v ekologických aktivitách pokračovat. Při závěrečném hodnocení obdrželi všichni žáci drobné ceny.
My jsme však měli také jednu vítězku, a sice v doprovodné fotografické soutěži na téma Můj vztah ke krajině, ve které žiji. Soutěž trvala od 10. září do 31. října. Výsledky 2. kola byly při závěrečném setkání v Nebílovech rovněž vyhlášeny. Snímky našich žáků byly vynikající. Stejný názor měla i porota, která vybrala absolutní vítězku Terezu Fremrovou z 6. ročníku naší školy. Za fotografii s názvem Klidný proud (viz níže text Fotografická soutěž) Tereza získala hlavní cenu digitální fotoaparát.
Nositelem projektu bylo Centrum pro komunitní práci západní Čechy o. s., partnery projektu MAS Český Západ – Místní partnerství, MAS Aktivios, Ametyst, které projekt připravovaly ve spolupráci s Volkshochschule im Landkreis Cham e. V.
Další akcí projektu Škola – srdce regionu byl výlet do Německa dne 16. října 2012. Zájemců o tuto akci se na základě písemného souhlasu rodičů přihlásilo 39. Spolu s dětmi naší školy do Německa vyjel ještě plný autobus dětí z Blovic, které byly však o poznání mladší než ty naše. Organizátorky zájezdu naplánovaly trasu do Arnschwangu, malého městečka vzdáleného asi 8 km od českých hranic. Městečko se rozkládá v turistické oblasti Bavorský les v malebném údolí řeky Chamb. Žije zde okolo dvou tisíc obyvatel, kteří se věnují zejména výrobě ekologicky šetrné energie z biomasy a vody.
Luxusní autobus nás po dvou hodinách jízdy dopravil před budovu základní školy, kde jsme byli na nádvoří přivítáni nejen krásným slunným počasím, ale i lektorkou Vysoké lidové školy v Chamu. Přivítání samozřejmě proběhlo v německém jazyce a část dětí, která se němčině učí, si mohla hned ověřit své jazykové schopnosti.
Byli jsme rozděleni do dvou skupin, blovické děti začaly s exkurzí školy a naše si měly možnost prohlédnout prostranství před školou, kde německé děti tráví přestávky. V areálu se nachází několik stanovišť, kde jsou k dispozici různé průlezky, kladinky a lana. Asi po půl hodině jsme se vyměnili s blovickými dětmi a šli jsme na prohlídku školy. Působila velmi moderním, útulným dojmem a brzy jsme poznali, že je pro mentálně postižené děti. Měli jsme možnost chvíli je sledovat při různých činnostech, moc jsme jim fandili a přáli jim to, že je o ně tak dobře postaráno.
Od školy jsme byli převezeni o kousek dál k centru Člověk a příroda, německy nazývaném LBV. Prostor pro vzácnou faunu a flóru všechny uchvátil. Viděli jme zvířata, rostliny, plnili jsme v zajímavém prostředí různé úkoly, konverzovali již beze studu s německými dětmi, bavili se a smáli. Naše dojmy ještě umocňovalo nádherné počasí a určitě záměr projektu, tj. poznat a chránit přírodu, si všichni plně uvědomili. Asi v půl čtvrté jsme už byli zase v autobuse a vraceli se domů. Děti jen mrzelo, že nebyl čas utratit nějaká eura a přivézt domů dárek. Na to však určitě brzy zapomenou, ale vzpomínky na pěknou akci už jim zůstanou.
Mgr. Růžena Matasová
20. června se zúčastnili naši žáci z 6. A, B a 8. ročníku exkurze do ekologického areálu v Prusinách. Cílem této akce bylo seznámení a navázání přátelství s dětmi z německých škol v rámci začínajícího ekologického projektu Škola – srdce regionu.
Záměrem projektu je ve školách v českých i německých partnerských regionech realizovat program, který je zaměřen na zkvalitnění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve venkovských školách a prohloubení spolupráce českých a německých škol v problematice ochrany přírody.
V úvodu se žáci rozdělili do česko-německých skupin. Ve skupinkách obcházeli jednotlivá stanoviště, po absolvování každého z nich dostali razítko do průvodky. Na stanovišti byl vždy přítomný instruktor, který zajistil překlad z češtiny do němčiny. Stanoviště byla zábavná i poučná. Žáci si vyzkoušeli staročeské hry a poznávali přírodniny. V poledne si žáci pochutnali na připraveném občerstvení. Závěr a vyhodnocení proběhlo v místním kostele.
Akce byla velmi zdařilá. Díky patří hlavně organizátorům ze sdružení Ametyst a MAS-Aktivios. K dobré náladě přispělo i krásné počasí. Na podzim se budeme těšit na návštěvu k přátelům do Německa.
(05.07.2012)
V pátek 5. října se uskutečnil pěší výlet do okolí školy v rámci projektu Škola - srdce regionu. Zúčastnili se žáci 7. A a 7. B. Výlet byl směrován na hrad Vlčtejn. Cílem výletu bylo poznat okolní přírodu, seznámit se s problémy, které tato krajina zaznamenala díky hospodaření člověka.
Žáci byli rozděleni do pěti skupin. Podle kamarádství utvořili žáci sedmičlenné týmy. V průběhu cesty děti plnily úkoly. Tři úkoly byly se zaměřením na enviromentální výuku a ochranu přírody, čtyři úkoly prověřily sportovní dovednosti dětí. První úkol byl náročný na fyzické síly. Přeručkování lana se ukázalo pro některé nesplnitelným úkolem. Stanoviště druhého úkolu se nacházelo u místní,, černé skládky“. Žáci zde určovali, co do přírody patří a co jí nejvíce ubližuje. Třetí úkol - obora. Bylo časné ráno a v okolní trávě se ještě nacházela rosa, což malinko kazilo zážitek. Daňky jsme nakonec uviděli. Čtvrtý úkol byla opět fyzická disciplína – skoky snožmo v pytlích na 50 m. Pátý úkol přinesl něco na zahřátí - sprint do vrchu. Poté jsme opustili otevřenou krajinu a vrhli se do lesa. Zde zavládla houbařská mánie. Cestou jsme našli 30 druhů hub. Po opuštění lesa následoval šestý úkol, a to zdravověda. Zde si žáci zopakovali první pomoc při krvácení, při otravě houbami a jak v terénu ošetřit zlomeninu paže. Nechyběla ani historie, na hradě Vlčtejn si žáci vyslechli legendu o hradním pánovi Holenovi.
Zde také proběhlo malé vyhodnocení výkonů a předání sladké odměny vítězům. Následovala přestávka na svačinu a hraní her. Poté nás čekala zpáteční cesta, která byla v Olešné zpestřena díky paní učitelce Matuchové návštěvou divokého prasátka. Na celou akci vyšlo krásné počasí. Žáci si výlet pochvalovali, pořídili i řadu snímků do fotografické soutěže, která je součástí projektu a má termín do 31. října.
Jako součást projektu byla vyhlášena fotografická soutěž na téma Můj vztah ke krajině, ve které žiji. Soutěž trvala od 10. září do 31. října. Děti mohly fotografovat na následující témata:
Ke každému z výše uvedených témat mohli žáci odevzdat až pět vlastních snímků.
Více než na kvalitu fotografie byl při výběru vítězů kladen důraz na nápaditost, zajímavost, výstižnost námětu.
Při pěvecké soutěži Solasido pak byly vyhlášeny výsledky této soutěže, tři nejlepší žáci získali ocenění od zástupce partnera projektu MAS Aktivios a nejlepší fotografie postoupily do finále, kde budou vítězné snímky ze všech škol. Na výsledky 2. kola si musíme počkat do května, kdy při finále projektu za účasti českých a německých škol budou vyhlášeny na zámku v Nebílovech. Snímky našich žáků byly vynikající a určitě nejsou bez šance na přední umístění. Absolutní vítěz získá fotoaparát.
A jak dopadlo naše školní kolo? Posuďte sami nejlepší fotografie.
1. Tereza Fremrová 6. Klidný proud
2. Michal Krásný 7. A Mikrosvět
2. Vendula Kosnarová 7. A Polní květina
Součástí práce nás, nezvěstických sedmáků, na projektu je i nápad na oživení parku před školou. Rostou zde vzrostlé stromy a naším záměrem je park oživit ptactvem a hmyzem. Pro oživení prostoru jsme navrhli krmítko , budku pro ptactvo a hmyzí hotel pro prospěšný hmyz. V následujících letech budeme pečovat o naše nové obyvatele parku. Užitek to přinese organizmům, a to hlavně v zimním období. Seznámit se zde s některými novými druhy a péčí o ně mohou jednak děti ze školy, ale i obyvatelé nedalekého seniorského domu. Nejprve jsme zvažovali různé návrhy, ale nejvíce se nám zamlouvalo oživit místní park. Oslovili jsme p.starostu obce a p.ředitele školy, zda by náš záměr podpořili a schválili. Po jejich souhlasu jsme přihlášku a technickou dokumentaci odevzdali 15. března. Celý náš projekt budeme prezentovat na slavnostním zakončení česko-německého projektu Škola – srdce regionu 3. května na zámku v Nebílovech.
(1. 11. 2012, aktualizováno 30. 5. 2013)
Tuto otázku si položí mnoho rodičů a s nimi i jejich vycházející ratolesti. Aby bylo rozhodování jednodušší, pořádají školy spolu s dalšími institucemi různé programy a akce.
Také naše základní škola se zapojila do jedné z mnoha aktivit a tím byl projekt, který nese název Podpora technických dovedností žáků Plzeňského kraje a je realizován Regionální hospodářskou komorou PK. Cílem projektu je zvýšit zájem žáků ZŠ o studium technicky zaměřených studijních a učebních oborů SŠ a SOU a také obecné zvýšení prestiže těchto oborů. Co takové studium na technické škole obnáší, se naši žáci mohli přesvědčit na vlastní kůži. Zúčastnili se totiž ukázkového dne na SOU elektrotechnickém v Plzni.
Celá akce se uskutečnila 12. října 2012, kdy v 9 hodin ráno přijel autobus a odvezl 23 deváťáků spolu s výchovnou poradkyní přímo před bránu Středního odborného učiliště elektrotechnického v Plzni - Skvrňanech. Pocity žáků byly v tu chvíli smíšené. Nevěděli, co je vlastně přesně čeká. Získali obecné informace o průběhu dne, ale odpovědi na konkrétní všetečné otázky zůstaly stále utajené. I pro vyučující byla tahle akce premiérová! Ale napětí brzy opadlo. Přímo na vrátnici se nás ujali pověření vyučující a nasměrovali nás do prostorné učebny. Zde nás mile přivítaly organizátorky celého projektu a na všechny čekalo ještě jedno příjemné překvapení v podobě sladké svačinky.
Okolo čtvrt na jedenáct byli všichni na svých místech (přišli ještě žáci 8.ročníku z plzeňské školy) a program mohl začít. První část byla teoretická. V ní pan zástupce středního odborného učiliště asi během patnácti minut seznámil žáky hlavně s nabídkou vzdělávacího programu, s možnými perspektivami uplatnění absolventů v praxi, dále vyzdvihl úspěchy studentů, jmenoval akce, které škola organizuje a také se zmínil o požadavcích a nárocích na studenty a učně.
Druhá část už byla pro některé asi o trochu zajímavější, neboť se týkala praxe. Všech 40 žáků bylo rozděleno do čtyř skupin. V tu chvíli bylo vidět na některých tvářičkách mírné rozladění. Opět v hlavě zmatek. „Nechci být s nikým cizím! Zvládnu to? Co mě čeká? Jak to, že moje kamarádka není se mnou ve skupině?“ Nakonec si každý našel své místo a poklidně se všichni odebrali do připravených odborných učeben. Zde strávili 90 minut.
První stanoviště mělo název stejný jako čtyřletý studijní obor s maturitou – Informační technologie - zaměření na aplikační software v administrativě. Zde pracovaly samé dívky. Ty v závěru hodnotily práci jako zajímavou a k jejich potěšení některé úkoly již znaly ze základní školy.
Druhé stanoviště bylo z oboru Mechanik elektrotechnik – zaměření na elektrotechnická zařízení. Tato skupina spolu s následujícími už byla smíšená. Žáci měli k dispozici malou stavebnici s názvem „Bzučák s transducerem“. Prakticky osadili desku plošného spoje součástkami a oživili bzučák. Ten může sloužit jako zvuková signalizace. Jelikož si jej odnesli domů, měli z výrobku o to větší radost. Pokud se vyskytl problém, byli zde (i v ostatních skupinách) studenti, kteří našim žáků ochotně pomohli.
Třetí stanoviště se týkalo tříletého učebního oboru Elektrikář – silnoproud. Úkol zněl: Osazení zkušebního panelu vypínači, zásuvkami a spotřebiči, zapojení a vyzkoušení. Jednalo se o bytovou elektroinstalaci. Toto stanoviště zůstalo námi neobsazené, zde pracovali žáci plzeňské základní školy.
Čtvrté stanoviště bylo opět ze čtyřletého studijního oboru a mělo název Informační technologie a bylo zaměřené na přenosové sítě. V první části žáci pracovali s malou stavebnicí „Výstražný blikač“. Prakticky si osadili desku plošného spoje součástkami a opět oživili bzučák. Ten může v tomto případě sloužit jako optická signalizace. Druhá část byla nazvána Hrátky s kamerovým systémem „co se děje vedle“.
Všechny skupiny byly pochválené, všem se dařilo velmi dobře. Jenom škoda, že čas byl neúprosný a nebylo možné se na stanovištích prostřídat. Za odměnu dostali všichni žáci drobné dárky a i „své výrobky“ si mohli odnést domů. Příjemnou tečkou za celou exkurzí byl chutný oběd.
Myslím, že tři hodiny strávené v tomto areálu nebyly vůbec promarněné. Už cestou zpět do Nezvěstic se ozývalo několik hlasů, že popřemýšlí o budoucím studiu přímo na této škole. Určitě bylo velmi cenné, že se žáci mohli nejen aktivně zapojit do manuální činnosti, ale i prověřit své dovednosti s vrstevníky z regionu.
Mgr. I. Feifrlíková, vých. poradkyně
(01.11.2012)
2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 | 2018/2019 |