Projekty 2011/2012

Domácí a hospodářská zvířata – 2. roč.

Projekt byl realizován v předmětech prvouka, výtvarná výchova a pracovní činnosti v období od 29. května do 15. června.
Učivo o domácích a hospodářských zvířatech prolínalo těmito předměty po tři týdny. Žáci si zopakovali znalosti a získali nové poznatky o způsobu života zvířat, chovu, potravě a užitku, jež člověku poskytují. Připomněli si i pohádky, bajky, říkanky a písničky, ve kterých jsou hlavními postavami hospodářská zvířata. Vyprávěli o těch, která znají ze svého okolí. Do školy přinesli spoustu fotografií. V knížkách vyhledali o hospodářských zvířatech i nejrůznější hádanky.
Žáci kreslili, malovali a modelovali zvířecí rodiny, své oblíbené domácí zvíře, zvládli ilustrace pohádek, písniček a říkanek. Nejvíce je bavilo vyrábění postaviček kura domácího. Byla to práce piplavá, náročná na trpělivost, ale v dětech vyvolala největší nadšení. Z výsledku měly všechny děti upřímnou radost. Těší se na další setkání se zvířaty.

(05.07.2012)

Robinson Crusoe – 5. roč.

Celý projekt začal již v zimních měsících čtením knihy Robinson Crusoe. Cílem projektu bylo podpořit u dětí zájem o četbu dobrodružné literatury a proběhl v českém jazyce, matematice, výtvarné výchově a v pracovních činnostech.
Žáci byli příběhem Robinsona velice zaujati, snadno se nechali vtáhnout do děje, s Robinsonem prožívali všechny útrapy i drobné úspěchy, které provázely jeho život na pustém ostrově. Vždy se těšili na další pokračování v příštích hodinách čtení.
Ve dnech 2. až 4. dubna se děti s knihou rozloučily a zpracovávaly své materiály. Žáci získávali dostupné údaje na internetu a v encyklopediích. Někteří byli ochotni přípravě na projekt věnovat i spoustu času doma.
V hodinách českého jazyka pořizovali výpisky, řešili šifry a rébusy, zpracovávali pracovní listy, vyhledávali informace o živočiších a rostlinách, se kterými se Robinson na ostrově setkal. V matematice procvičovali převody jednotek a řešili slovní úlohy, které sami o Robinsonovi vymysleli. Vše probíhalo ve skupinách v dobré pohodě. Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech žáci malovali Robinsona podle své fantazie, kreslili zvířata a rostliny, které provázely Robinsona na ostrově.
Pozitivní je to, že se děti s knihou nerady loučily a po čtenářském žebříčku postoupily zase o kousíček výš.

Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč. Robinson Crusoe – 5. roč.

Kniha – můj kamarád – 2. roč.

Projekt si klade za cíl seznámit děti hlouběji se světem beletrie i poezie, vzbudit jejich zájem o knihy a jejich čtení. V průběhu února až června se děti ponoří do několika témat: Básničky a říkanky, Pohádky a fantasy, Příběhy o zvířatech a bajky, Dobrodružné příběhy, Ilustrace v knihách a jejich autoři. Budou nejen zdokonalovat své čtenářské schopnosti, ale naučí se také pracovat s textem, přemýšlet o příběhu a diskutovat o něm. Budou rozvíjet svoji fantazii a tvořivost i schopnost samostatného vyjadřování.

Básničky a říkanky

Na úvod projektu děti navštívily školní knihovnu, seznámily se s jejím chodem a možnostmi půjčování knížek.

Téma věnované poezii bylo zahájeno říkadly. Děti si přečetly koledy a říkanky vztahující se k jednotlivým svátkům - Vánocům, vynášení zimy, Velikonocům a roztřídily je podle témat. Připomněly si a vyzkoušely různá rozpočitadla. Také si zopakovaly již známé říkanky doprovázené pohybem. Seznámily se i s veršovanými příslovími, u kterých diskutovaly o jejich významu. Dále se tato část projektu zaměřila na básničky o ročních obdobích a zvířatech. S nimi děti aktivně pracovaly. Z básniček o ročních obdobích a měsících vytvořily barevný kalendář. Básně o zvířatech doplnily vlastními ilustracemi. Vyzkoušely si i hru s verši - doplňování chybějících veršů, skládání popletených básniček. Donesly také své oblíbené básničky a někteří žáci dokonce vymysleli svoji vlastní. V celém průběhu se zdokonalovali ve čtení a přednesu.

Téma poezie uzavřela příprava na školní kolo recitační soutěže. O účast byl ve třídě poměrně velký zájem, přihlásilo se devět dětí, které dokázaly získat výborná umístění (viz oddíl Úspěchy v soutěžích).

Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky Básničky a říkanky

Pohádky a fantasy

Dalším tématem projektu byly Pohádky a fantasy.
Děti si na začátku tohoto měsíce založily Deník čtenáře, do kterého si budou zaznamenávat přečtené knížky. Kromě názvu a autora do deníku napíšou také své hodnocení a dojmy z knihy.
Na úvod tématu si připomněly charakteristické znaky pohádky. V průběhu celého měsíce na pohádkových příbězích úspěšně procvičovaly a zdokonalovaly čtenářské umění včetně plynulého čtení nahlas. O přečtených pohádkách diskutovaly, zvláště pokud nebyly úplně tradiční.
Svůj přehled a znalosti uplatnily při pohádkové poznávačce, ve které hádaly známé pohádky podle charakteristických předmětů, postav a citátů.
Téma se také blíže věnovalo hrdinům a padouchům. Žáci si připomněli, které kladné a záporné hrdiny znají. Poté vymýšleli vlastnosti, schopnosti a vybavení ideálního hrdiny a „záporáka“.
Další tvořivou aktivitou byla Losovaná pohádka. Připravenou základní osnovu příběhu si nejprve děti doplnily vylosovanými údaji, které si předtím libovolně vymyslely (jména, postavy, místa, vlastnosti a schopnosti hrdinů, předměty). Poté pohádku společně dotvářely, rozvíjely jednotlivé části příběhu a samy ji dovyprávěly.
Úspěch měla také pohádka na pokračování. Každá z deseti krátkých kapitol obsahovala nějaký úkol nebo aktivitu. Mnohé z nich byly zaměřeny na znalosti přírodního světa a ochranu přírody. Na závěr děti vymyslely této pohádce název a vytvořily obálku. Schopnost tvořivého vyjadřování rozvíjely i při dramatizaci veršovaných pohádek.
Celým tématem je doprovázely písničky ze známých pohádkových příběhů a večerníčků.

Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy Pohádky a fantasy

(aktualizováno 24. 05. 2012)

Zdravá škola

Ve 2. pololetí jsme se zapojili do projektu Zdravá škola, jehož hlavní náplní je přispět ke zdravějšímu životnímu stylu dětí, dostatku pohybu, zlepšení stravovacích návyků a k úpravě životního stylu. K tomu jsou určeny některé aktivity.

Pro skupinu dětí 7 - 14 let je určena interaktivní webová stránka www.zdraveskoly.cz, kde najdou například webovou hru Ideální nákup, kalorickou kalkulačku, výpočet IBM indexu.

V průběhu pololetí promítneme žákům 1. stupně naučné video ve formě jednoduchých příběhů a zapojili jsme se i do soutěže O nejhezčí a nejzdravější vzhled jídelny. Děti ze školní družiny pod vedením p.vych. Mgr. Petry Pánkové vyráběly jednotlivé prvky na výzdobu. Jídelnu jsme vyfotografovali nejprve před výzdobou a teď ji organizátoři soutěže vyfotí znovu, kdy je už mnohem veselejší a vyzdobená krásnými motivy v podobě zeleninových a ovocných postaviček.. Do 10. dubna bude vyhodnocení a tři nejlepší školy získají sportovně zážitkový den v areálu školy. Na fotografiích můžete porovnat dřívější a současný vzhled jídelny a posoudit, jaké máme šance na úspěch.

Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola Zdravá škola

Anglické a americké svátky – 5. roč. (anglický jazyk)

Haloween

Projekt věnující se významným britským a americkým svátkům byl v hodinách angličtiny 5. třídy zahájen tématem Halloween. Žáci se seznámili s historií tohoto svátku, vyslechli si legendu o Jackovi O'Lantern, zvycích a pověrách vztahujících se k tomuto období. Rozšířili si slovní zásobu k tématu, naučili se několik písniček a přečetli a přeložili si krátká vyprávění o strašidených bytostech. Na základě dané osnovy a otázek písemně zpracovali představení své vlastní halloweenské postavy.

Na závěr se vydali na návštěvu 3. třídy v halloweenských kostýmech, na které se mladším dětem představili, zazpívali písničky a jednu z nich je také naučili.

Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky

Christmas and New Year

Projekt zaměřený na anglické a americké svátky pokračoval v prosinci a lednu tématem Vánoc a oslav Nového roku. Žáci si zopakovali a rozšířili slovní zásobu vztahující se k tomuto svátku. V krátkých článcích se dozvěděli o vánočních oslavách a zvycích v Americe a Británii. Na základě těchto informací písemně zpracovali přehled rozdílů mezi Vánocemi v České republice a v anglicky mluvících zemích – zaměřili se na vánoční kalendář, tradiční menu, zvyky a bytosti, které nadělují dárky. Děti si také zazpívaly již známé anglické vánoční koledy a naučily se některé nové. Na závěr vytvořily anglická přáníčka k Vánocům i novému roku.

Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky

Thanksgiving Day

V rámci projektu proběhl na konci listopadu v hodinách angličtiny program věnovaný významnému americkému svátku – Dnu díkuvzdání. Žáci si vyslechli historický příběh Poutníků (Pilgrims) a dozvěděli se, za jakých okolností a z jakých důvodů tento svátek vznikl. Rozšířili si anglickou slovní zásobu o slovíčka vztahující se k tématu. Nově nabyté vědomosti uplatnili při sestavování komiksu. Při práci ve skupinách vytvořili obrázkový příběh s anglickými popisky vyprávějící o osadnících a první oslavě díkuvzdání. Seznámili se také s tradičními pokrmy tohoto svátku.

Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky

Valentine's Day

Dalším, únorovým tématem projektu byl Valentine's Day. Na úvod si žáci zazpívali valentýnské písničky v angličtině. Dále si pomocí pracovního listu zopakovali a rozšířili tématickou slovní zásobu, připomněli si nebo se naučili některé fráze a obraty vztahující se k Valentýnu a procvičili se v překladu. Přečetli si i několik básniček a vyrobili valentýnská přání.

Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky Anglické a americké svátky

Easter

V březnu a dubnu se projekt zaměřil na jarní svátky. Žáci si zopakovali a rozšířili slovní zásobu k tomuto tématu. Dozvěděli se zajímavosti o původu Velikonoc, oslavách jara v anglických zemích a o velikonočních zvycích. Informace poté využili v pracovním listu. Zazpívali si anglické velikonoční písničky a vyrobili netradiční přáníčka.
Na konci dubna si připomněli i svátek sv. Jiří (St. George) a příběh o jeho boji s drakem.
Zájemci také začali nacvičovat "Morris dance" - starý britský jarní tanec, který předvedou na školní akademii.

Anglické a americké svátky – Easter Anglické a americké svátky – Easter Anglické a americké svátky – Easter Anglické a americké svátky – Easter

(aktualizováno 24. 05. 2012)

Nebojte se vyjmenovaných slov – 3. ročník

Projekt probíhal ve dnech 24. – 30. listopadu 2011. Žáci se v něm hravou formou seznamovali s vyjmenovanými a příbuznými slovy po B. Byli rozděleni na páry i na skupiny, ve kterých pracovali s obrázkovými kartami, vyhledávali a podtrhávali v pohádkovém textu O Přibyslavovi a Maryčce vyjmenovaná slova. Dále luštili křížovku, třídili a nalepovali do tabulek souřadná vyjmenovaná slova a vybírali k nim vhodná vyjmenovaná slova nadřazená. Rychlejší žáci vybarvovali karty vyjmenovaných slov.

Dále se děti naučily píseň s vyjmenovanými slovy po B (videoukázka) a doma vymyslely krátký pohádkový příběh,ve kterém byla tato slova zastoupena. Na závěr malovali na velký formát papíru rozkvetlou louku se semínky (vyjmenovanými slovy), ze kterých vykvetou květiny (slova příbuzná).

Po celou dobu děti pracovaly se zájmem, hravá forma a obrázkové karty jim pomohly zapamatovat si i ta nejobtížnější vyjmenovaná slova.

Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov Nebojte se vyjmenovaných slov

 

(aktualizováno 03. 01. 2012)

Cesty ke hvězdám – 5.ročník

Třídní projekt „Cesty ke hvězdám“ probíhal 22., 25. a 28.listopadu v českém jazyce, matematice, přírodovědě, výtvarné výchově a v pracovních činnostech.

Začali jsme návštěvou planetária v Plzni, kde si žáci vytvořili reálnou představu o sluneční soustavě, někteří z nich formou referátů seznámili třídu s dobýváním vesmíru člověkem. Pak vyhledávali na počítačích údaje o planetách, což pak využili v  jiných předmětech.

Získané vědomosti zpracovávali v hodinách matematiky. Podle různých hledisek porovnávali planety naší sluneční soustavy.

V českém jazyce sestavovali texty SMS zpráv na téma vesmír. Pracovali s encyklopediemi a materiály získanými ve hvězdárně. Doma v dostupných pramenech vyhledávali informace o svém hvězdném znamení.

V hodinách výtvarné výchovy a pracovních činností děti zobrazovaly planety naší sluneční soustavy, ztvárňovaly planetu svých snů. Děvčata zhotovila model kosmonauta ve skutečné velikosti.

Během celého projektu si všichni procvičili práci ve skupinách, systematičnost v pracovních postupech, osobní fantazii a získali mnoho nových poznatků o našem vesmíru i vzdálených hvězdách.

Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám Cesty ke hvězdám

(15. 12. 2011)

Námořníci - 6. ročník

Ve dnech 14. – 16. září v 6.B a  19., 23. a 29. září 2011 v 6.A proběhl projekt K3 – Primární prevence sociálně patologických jevů (komunikace, kooperace, kreativita). Projekt byl částečně financován grantem Odboru školství a tělovýchovy Magistrátu města Plzně a zajišťovaly ho zkušení lektoři ve spolupráci s třídním učitelkou.

Cíl tří tříhodinových setkání spočíval ve stmelení třídního kolektivu a v podpoře rychlejšího seznámení a sžití žáků. Tito žáci dojíždějí do školy z různých vesnic a v jedné třídě se setkávají teprve od září. Letos se zde sešlo v obou třídách 39 žáků, z toho 16 je z bývalé páté třídy ZŠ Nezvěstice, 15 ze ZŠ Šťáhlavy a 8 ze ZŠ Chválenice.

Výuka probíhala interaktivní formou s využitím metod dramatické výchovy. Realizovaný program byl postaven na tématu námořníci, průběh celého programu spočíval na spolupráci a komunikaci ve skupině, obecně se dá říct na fungování člověka ve společnosti. S dětmi jsme se snažili v průběhu celé realizace vždy jednotlivé kroky rekapitulovat a zároveň jsme je s dětmi reflektovali, abychom vždy věděli, co jsme to dělali a proč.

Reflexe – 6.B

Tato třída společně zvládla projít všemi činnostmi a to prakticky bez problému. Problém mezi některými jednotlivci jsme zaznamenali v prvním dni, posléze jsme se snažili dění ve třídě pečlivě sledovat a být k němu co nejcitlivější. Problém v první hodině nastal ve chvíli, kdy děti měly utvořit kruh a držet se v něm za ruce. Byl vyřešen poměrně rychle a „bezbolestně“ , bez nějaké naší podstatné intervence.

Činnosti jsou ve třech dnech rozloženy tak, že se jejich náročnost zvyšuje. Třída prochází jakousi zkouškou (dobrodružnou a pro tento věk zajímavou) vzájemné citlivosti a vnímavosti, schopnosti kooperace v menších skupinách i v celku třídy. Můžeme říci, že všichni žáci byli schopni vnímat podstatu dění, aktivně se ho účastnit a aniž bychom k tomu nějak verbálně napomáhali, či naváděli (i tento princip je součástí programu), byli schopni tuto podstatu (a případné vlastní problémy) vnímavě reflektovat.

Zásadním bylo umožnit každému účastnit se, reagovat, pracovat na úkolu na jeho úrovni, podporovat vše pozitivní, co může společnému dění přinést on, jako osobnost. Podstatné to bylo především u chlapců, kteří se na první pohled zdáli býti nesoustředěnými a rušivými „elementy“, aby se posléze ukázalo, že je-li jim dána zodpovědnost, dostane-li se podpory jejich aktivitě (je-li rozpoznáno, že, byť třeba nekonvenčně, směřuje ke společnému cíli), stane se takový člověk (uznávanou) oporou týmu třídy.

Zjednodušeně jsme si potom atmosféru ve třídě nazvali „intelektuální“ – diskuse na téma „záhada Bermudského trojúhelníku“ byla na vědecké úrovni, třída se nám jako celek zdála poměrně dost sociálně vnímavá a otevřená další podpoře kooperace a vnímavosti. Je jisté, že dynamiku třídy ovlivňuje zásadně její rozložení. Vnímali jsme, jak důležité a poměrně náročné je nezapomínat pro motivování „klukovské hordy“ na tichou a submisivní (a nejistou) skupinku dívčí.

Reflexe – 6. A

Třída 6.A  byla třídě 6.B v lecčems velmi podobná. Především tedy v tom, že dokázala společně překonat všechny překážky a projít všemi činnostmi a zakončit „kurs“ s do značné míry vědomým a reflektovaným pozitivním pocitem (zvládli jsme to společně...) – snad jako jistou devizou do budoucna.

Jestliže byla pro nás 6.B skupinou „intelektuální“, tuto jsme vnímali jako třídu „sportovců“. A to především pro jakýsi všeobecně uznávaný a všeprostupující duch „fair play“ a tendence jít za výsledkem (které jistě ze sportovních aktivit většiny třídy vyvěrají). Pozitivní také bylo, že jako ten zásadní výsledek, za kterým je potřeba jít, byl brzy (opět bez naší verbální dopomoci) rozpoznán výsledek dosažený kooperací.

Sportovní dynamičnost, rozpohybovanost třídy působila potom ovšem také ty komplikace a kolize, které v průběhu činností nastaly. V zásadních chvílích bylo mnohdy jaksi potřeba zažít si prvotní neúspěch, my jsme se posléze snažili nenápadně připravit půdu pro dosažení cíle (na úrovni věku dětí, to znamená, aby jednak nevznikl pocit, že se nedaří a „nemá to cenu“, jednak ovšem pocit, že je vše příliš jednoduché a výsledku bude dosaženo, ať se snažíme, nebo ne) Bylo potřeba velmi přesně nastolit nejen „pravidla hry“, hranice, ale i atmosféru, dopracovat se ke zklidnění, „zasoustředění“. Šlo to, protože děti připraveny vnímat (se) a spolupracovat jsou (v opačném případě by naše snažení nepomohlo, ba nemělo by smyslu, děti by si o sobě „žádoucí“ poznatky v případě nějakého námi zinscenovaného úspěchu neodnesly).

Potom bylo možné pozorovat vnímavou spolupráci v různorodých skupinkách, velmi citlivé starání se o své okolí na rekordně malém záchranném člunu, či gentlemany, přenášející děvčata na zádech.

I když je děvčat v této třídě opět minimum, zdá se, že, jednak pro jejich bezprostřední schopnost se ve třídě prosadit, jednak pro celkovou jaksi tolerantní, přátelskou „sportovní“ atmosféru třídy, v tomto kolektivu problém nemají.

Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci Námořníci

(18. 11. 2011)

Stromy, stromky, stromečky
Les a jeho tajemství – 4. roč.

Celý projekt probíhal od 27. září do 31. října. Byl zaměřen na hlubší poznání přírody, znalosti o rostlinách a zvířatech vyskytujících se v lese a v okolí školy. Jeho součástí byly dvě vycházky do přírody, kde děti poznávaly jednotlivé stromy, měřily je, určovaly výšku a stáří. Odhadovaly hmotnost určitého množství listí, měřily délku čepele a řapíku. Součástí vycházek byla i práce s přírodninami. Stromy zkoumaly děti zrakem a hmatem.

Ve škole pak projekt prolínal všemi předměty. V českém jazyce žáci vypravovali o stromu, který si vybrali, popisovali zvířata a pracovali s textem. V přírodovědě určovali přinesené větvičky, listy a rostliny pomocí klíče, pracovali s doplňovačkami, encyklopediemi a pracovními listy, kde zaznamenávali informace.

V matematice jsme řešili slovní úlohy, zpracovávali poznatky z vycházek a zaznamenávali je. Ve výtvarných a pracovních činnostech žáci rozvíjeli svoji fantazii, kreativitu, vyzkoušeli si tvorbu s různými materiály, pracovali s kůrou stromů, vytvářeli frotáže a otisky, věnovali se prostorové práci a modelování.

Během celého měsíce si tak rozšiřovali znalosti o stromech a keřích, zkoumali les a jeho tajemství všemi smysly. Osvojovali si správné chování v lese a ohleduplnost vůči přírodě. Všechny činnosti měly za cíl prohloubit u dětí pozitivní vztah k přírodě a její ochraně.

Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky Stromy, stromky, stromečky

(18. 11. 2011)

Archiv Projektů

2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 | 2018/2019 |