Projekty 2010/2011

Česká řeka – 4. ročník

Projekt se uskutečnil poslední týden v květnu a první týden v červnu. Jeho cílem bylo získání nových poznatků o českých řekách. Prolínal téměř všemi předměty.
Týden před návštěvou plzeňské zoo si žáci připomněli učivo a znalosti z oblasti vodstvo v naší republice. Pracovali s mapou ČR, encyklopediemi, grafy, tabulkami a údaji získanými z internetu. Nejvíce materiálu na dané téma nám poskytly hodiny přírodovědy. Žáci se zaujetím shromažďovali informace o živočiších žijících v řece nebo v jejím okolí, o rostlinách typických pro toto území.
Na návštěvu plzeňské zoo s programem „Česká řeka“ přišly děti již připravené. Při odborném výkladu poznaly části řeky v jejím toku, hlavně naší Úslavy a Berounky.
Poznatky ze zoo žáci využili při vyplňování pracovních listů.
S největším nadšením tvořily děti při výtvarné výchově a pracovních činnostech obyvatele řeky. V hodinách českého jazyka vyhledávaly o řece básničky a lidová rčení. V rámci hudební výchovy jsme na téma řeka zpívali písničky a poslouchali skladby.
Projekt děti zaujal. Zábavnou formou získaly řadu nových poznatků, potvrdily si důležitost každého člena ve skupině, ale i toleranci a podřízení se, vlastní zodpovědnost.

Česká řeka Česká řeka Česká řeka Česká řeka

(11. 8. 2011)

Les – 2. ročník

Projekt probíhal ve dnech 8. – 14. června v předmětech prvouka, pracovní činnosti a výtvarná výchova. Jeho cílem bylo přiblížit žákům společenstvo lesa a hlavně zdůraznit jeho význam pro život člověka.
Součástí projektu byla i vycházka do lesa v blízkosti školy. Na prvním stanovišti děti určovaly stáří dřevin podle pařezu, pokusily se najít nejstarší strom a pomocí špendlíků s barevnou hlavičkou označily rok svého narození na vybraném pařezu.
Správně vyvodily, proč je růst letokruhů nepravidelný. Při další zastávce si vyhlédly strom, prohlédly si jeho kmen i listy. Po seznámení s ním přiložily arch papíru ke kůře a voskovkou na plocho obtahovaly nerovnosti. Každé dítě si zapsalo název svého stromu a metrem změřilo obvod jeho kmene.
Během vycházky jsme si ukázali, že les můžeme vnímat nejen zrakem, ale i dalšími smysly – hlavně sluchem, čichem a hmatem. Do sběrných sáčků, které si děti samy vyrobily, pak sbíraly kousíčky různých přírodnin, které  budou potřebovat na vytvoření lesní paletky.
Poté se děti rozdělily do pěti skupin a pomocí lupy pozorovaly stavbu nejnižšího porostu lesa – mechů a zkusily si, kterými smysly mech bezpečně poznají. Ve skupinkách také vyplnily otázky lesního minitestu.
Vycházka byla zakončena Kimovou hrou, při které děti procházely vyznačenou cestou s názvy ohrožených druhů zvířat. Jejich úkolem bylo zapamatovat si jich co nejvíce a v cíli je pak správně napsat.
Další části projektu proběhly ve třídě. V hodině prvouky jsme formou hry třídili květiny podle barvy na květech. Ve výtvarné výchově děti malovaly zvířátka žijící v našich lesích a při pracovních činnostech vytřídily kousky přírodnin ze sáčků a nalepovaly je na paletky z kartonu.
Projekt splnil stanovené cíle. Dětem se líbila vycházka do lesa i úkoly, které plnily. Své znalosti si zopakovaly v závěrečném testu a vyzkoušely si i vnímání života v lese všemi svými smysly.

Les – 2. ročník Les – 2. ročník Les – 2. ročník Les – 2. ročník

(11. 8. 2011)

Po stopách Robinsona Crusoa – 5. ročník

Ve dnech 7. – 20. června žáci v tomto projektu zopakovali učivo matematiky, rozšířili své znalosti z vlastivědy a přírodovědy, projekt prolínal i pracovními činnostmi a výtvarnou výchovou.

Při hodinách českého jazyka společně přečetli knihu Daniela Defoa Robinson Crusoe.

7. června změnili svá jména a stali se námořníky. Losem vytvořili 4 – 5 členné posádky, pojmenovali si svoji loď a s mapou světa v ruce vypluli po stopách Robinsona Crusoa.

Při plavbě sbíraly posádky body za splnění převážně matematických úkolů: porovnávání, všechny početní výkony, časová přímka, graf, slovní úlohy, římské číslice, rýsování, osová souměrnost. Řešily křížovky, rébusy, pracovaly s počítači – vyhledávaly údaje o některých ostrovech světa, vytvořily prezentace o tropických rostlinách a živočiších.

Při Vv a Pč vyrobili námořníci sluneční hodiny, stopu jako vlastní měřidlo délky, nakreslili portréty Robinsona a Pátka, ostrov.

Pro rozptýlení nechyběla ani oblíbená hra „lodě“.

Nalezením kódu (matematická úloha) rozšifrovali námořníci poslední zprávu a 20. června dopluli zpět šťastní a spokojení.

Žákům se projekt líbil. Měli pocit, že už se neučí, ale přitom si zábavnou formou zopakovali učivo matematiky 5. třídy a vypočítali velké množství mnohdy i velmi obtížných úloh. Naučili se i něco nového. Prací ve skupinkách se opět přesvědčili, jak je důležitá spolupráce, vzájemná pomoc, vlastní zodpovědnost za splnění úkolu, důvěra v druhé, tolerance.

Kalendář naší třídy – 1. ročník

Projekt proběhl 14. června a procvičoval a rozvíjel učivo prvouky o rozdělení roku do ročních období a měsíců.

Děti byly rozděleny do skupinek. Každá měla za úkol svůj kalendářní měsíc zařadit do správného ročního období, zjistit počet dnů v měsíci a také zapsat, kdo ze spolužáků má v daném měsíci svátek. Nakonec se děti snažily nakreslit obrázek, který vystihoval, čím je jejich měsíc typický.

Práce děti velice bavila a měly radost, když se jim celý list podařilo sestavit. Rozvíjely při tom orientaci v kalendáři, početní představy, procvičovaly čtení, psaní i výtvarné vyjádření a upevňovaly také pěkné vztahy mezi sebou navzájem.

Děti pracovaly s velkou chutí, samostatně a velice tvořivě. Dokázaly si navzájem poradit a pomáhat.

Kalendář naší třídy Kalendář naší třídy Kalendář naší třídy Kalendář naší třídy Kalendář naší třídy Kalendář naší třídy

(28. 6. 2011)

Voda všude kolem nás, aneb putování s vodníkem Pentličkou – 3. roč.

Týdenní projekt od 18. do 22. dubna byl zaměřen na poznávání přírody, vodních zdrojů a všeho, co s vodou souvisí. Součástí byla vycházka. První zastavení nás čekalo u studánky, kde jsme si přečetli báseň J. V. Sládka Otevírání studánek a vyrobenými papírovými klíči studánku odemkli. Její okolí jsme uklidili a vyčistili.

Druhé zastavení následovalo u řeky. Seznámili jsme se s živočichy a rostlinami ve vodě a v jejím okolí. Povídali jsme si o čistotě řek a o řekách v okolí domova. Během vycházky děti poslouchaly příběhy o vodě, soutěžily a vyhledávaly přírodniny, se kterými další dny pracovaly.

Projekt pokračoval ve třídě. V českém jazyce jsme tvořili věty o vodě, doplňovali jsme texty, vymýšleli pohádky s vodní tematikou a četli a vyhledávali články v knihách a časopisech.

V matematice jsme s vodníkem Pentličkou počítali příklady, které se týkaly vodního prostředí. V ostatních hodinách jsme se zaměřili na vodu jako dárce života, na koloběh vody v přírodě a zjišťovali jsme, kde je voda obsažena.

Celý týden provázely skladby a písně o vodě, kreslili jsme, pracovali s přírodninami a vytvářeli duhové kapky.

Cílem všech aktivit bylo rozvíjet a prohlubovat u dětí pozitivní vztah k přírodě, k vodě, naučit je správně se chovat k tomuto prostředí a chránit ho. Většina aktivit rozvíjela komunikační dovednosti, vybízela k diskusi a úvahám o nejrůznějších problémech.

Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás Voda všude kolem nás

Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník

Projekt proběhl v předvánočním týdnu od 13. do 17. prosince.
Jeho cílem bylo osvojit si nové poznatky a zopakovat již probrané učivo prostřednictvím světa pohádek.
V českém jazyce děti doplňovaly pracovní listy, opravovaly popletené věty pohádek, dokončovaly pohádkový příběh podle své fantazie a doma za pomoci rodičů vymyslely i vlastní krátkou pohádku. Z domova si přinesly i nejoblíbenější pohádkové knížky. Při jejich prohlížení jsme vyvodili základní znaky pohádek a povídali jsme si i o pohádkách jiných národů.
V matematice děti řešily i vymýšlely slovní úlohy s náměty z pohádek, doplňovaly pohádkové pracovní listy na probírané učivo.
V rámci hudební výchovy děti vzpomínaly, které písně znají z filmových pohádek, některé z nich jsme si zazpívali a naučili se i nové.
Při pracovních činnostech se děti nejprve pokusily vytvořit a namalovat vlastní pohádkovou postavu, vymyslely pro ně jméno a popsaly, kde žije a jak vypadá.
Společnou prací všech žáků bylo zhotovení pohádkového hradu z kartonu i s pohádkovými postavami, které hrad vhodně doplnily.
V práci na projektu se uplatnilo skupinové vyučování, práce ve dvojicích i samostatná práce. Celý projekt přijaly děti s nadšením určitě i proto, že pohádky a pohádkové příběhy mají rády odmalička. Při plnění zadaných úkolů si žáci rozvíjeli nejen fantazii a slovní zásobu, ale vytvářeli si i kladný vztah ke knihám a četbě.

Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník Tam i zpátky do pohádky – 2. ročník

Vyjmenovaná slova po B – 3. ročník

Projekt se uskutečnil ve dnech 29. 11.- 3. 12. 2010. Žáci se v tomto týdnu seznamovali formou hry s vyjmenovanými slovy po B.

V českém jazyce třídili, vyhledávali, zaznamenávali a formou dramatizace napodobovali vyjmenovaná slova. Ve skupinách je procvičovali formou hry, rychlejší žáci vybarvovali obrázky vyjmenovaných slov. Doma potom některé děti společně s rodiči vymýšlely příběh na vyjmenovaná slova po B.

V matematice žáci počítali slovní úlohy o bydlení, obyvatelích a domácích zvířatech, která se v těchto vyjmenovaných slovech vyskytují. V prvouce pak vyhledávali informace o zvířatech a rostlinách z vyjmenovaných slov.

Ve výtvarné výchově děti kreslily louku, do které umístily vystřižené květy, dobarvovaly do obrázků vyjmenovaná slova a v pracovním vyučování sestavovaly z krabiček města.

Tímto projektem si hravou formou děti přiblížily vyjmenovaná slova a pomocí obrázků lépe chápaly jejich význam.

Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč.

Vesmír – 5. roč.

Projekt probíhal ve dnech 23. – 26. listopadu a jeho cílem bylo prohloubení základních poznatků o vesmíru. První den projektu se páťáci vydali lokálkou do hvězdárny v Rokycanech. Zde měli možnost prohlédnout si obří dalekohled umístěný v kopuli hvězdárny. V nově zrekonstruované posluchárně se zaujetím sledovali projekt Sluneční soustava. Poutavým výkladem jim průvodkyně hvězdárny rozšířila vědomosti o daném tématu. Nechyběly ani zvídavé otázky žáků. Exkurzi všichni hodnotili kladně.

Ve následujících dnech ve třídě byly děti rozděleny losem do skupin. Společně se věnovaly mnoha aktivitám: doplňovaly neúplný text, řešily úkoly z českého jazyka, v matematice se propočítaly až k souhvězdím, řešily hádanky o planetách. Prokázaly, že umí spolupracovat. Společnými silami vytvořily velmi zdařilé prostorové vesmírné objekty a astronauty. Žáci si poslechli i hudbu Vangelise a zvuky z vesmíru R. Jíši.

V mnohých úkolech žákům pomohly i encyklopedie, které si přinesli z domova.

Završením celého projektu byly referáty k danému tématu a vesmírný kvíz. Referáty si žáci vzájemně hodnotili, dali si doporučení ke zlepšení práce. Všechny skupinky také našly odpovědi na většinu kvízových otázek.

Pro děti byl projekt Vesmír atraktivní, zajímavý. Velmi se jim líbila exkurze do hvězdárny a všechny aktivity ve třídě hodnotily kladně. Pozitivní stanovisko zaujaly i ke spolupráci v náhodně vytvořených skupinách.

Všichni pracovali soustředěně, každý se snažil přispět podle svých možností.

Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč. Vesmír – 5. roč.

Za pohádkou – 4. roč.

Projekt proběhl 25., 26. října, 1. a 2. listopadu v předmětech český jazyk, matematika, výtvarná výchova a hudební výchova. Cílem bylo, aby se žáci seznámili s klasickou i moderní pohádkou, naučili se charakterizovat hlavní postavy, rozlišovat zlo a dobro. Projekt měl u dětí prohloubit zájem o četbu knih.

V českém jazyce si připomněli známé české i světové autory pohádek a jejich tvorbu. Charakterizovali pohádkové postavy, sestavovali osnovy pohádek, dotvářeli nedokončené pohádky podle vlastní fantazie, popisovali postavu, kterou by v pohádce chtěli být. Nejvíce se pobavili při čtení převrácených pohádek a jejich dokončování. Všichni s radostí uvítali filmové představení v kině Cine Star Plzeň s názvem Kouzelná chůva. Sami uspořádali dramatizaci několika pohádek s přinesenými loutkami.

V hodinách matematiky luštili žáci zábavné magické čtverce a pyramidy, řešili slovní úlohy s pohádkovou tématikou.

Ve výtvarné výchově kreslili své oblíbené pohádkové postavy. Vyvrcholením byla malba pohádkových postav na trička.

V hudební výchově si všichni zazpívali oblíbené písničky z filmových pohádek.

Téma celého projektu přijali žáci s nadšením, protože pohádku milují děti v každém věku.

Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč. Za pohádkou – 4. roč.

Námořníci – 6. roč.

Ve dnech 17., 20. a 24. září 2010 probíhal projekt částečně financovaný grantem MMP Odborem sociálních věcí, který se skládal ze tří tříhodinových setkání. Volbou tématu vycházel z Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, zejména byl zaměřen na oblast Průřezových témat ( osobnostně sociální výchova). Chtěli jsme dosáhnout zejména stmelení třídního kolektivu a podpořit rychlejší seznámení a sžití žáků. Tito žáci dojíždějí do školy z různých vesnic a v jedné třídě se setkávají s místními dětmi teprve od září.

Realizovaný program byl postaven na tématice námořnictví a mořeplavectví, průběh celého programu spočíval ve spolupráci a komunikaci ve skupině, obecně se dá říci ve fungování člověka ve společnosti.

Cílem prvního setkání bylo poznávání žáků mezi sebou a seznámení lektorek (absolventky FPE ZČU) s žáky. Dalším cílem bylo připravit žáky na některé ze složitějších technik dramatické výchovy. Třída byla na začátku trošku nesmělá, ale postupně zjišťovala styl, jakým se bude pracovat a během prvních aktivit sebrala odvahu a všichni bez rozdílu se aktivně zapojovali do všech činností.

Během prvního setkání se podařilo vytvořit příjemnou atmosféru. Při vytváření společné sochy zvířete, které mělo charakterizovat třídu, vznikla žirafa a želva.

Při aktivitě, kdy bylo třeba si najít člověka, který by jim uměl dobře uvařit, dát první pomoc ap., bylo pro některé žáky obtížné si vůbec někoho najít, dát svou důvěru někomu jinému.

Druhé setkání bylo velmi aktivní. Všichni se zapojovali a velmi dobře pracovali. Obtížným úkolem se stalo balení věcí na loď, každý žák měl vymyslet jednu věc, kterou by si s sebou vzal a přitom měl myslet na to, aby se věci neopakovaly. Ukázalo se, že žáci si neumí vždy moc dobře naslouchat.

V nahodile vytvořených skupinkách si tvůrčím způsobem poradili s živým obrazem věci, kterou zvolili za nejdůležitější zavazadlo na celé lodi.

Ukázalo se, že pro někoho je nepřekonatelná cesta k druhým, pokud by měl na chvíli zavřít pusu, málokdo ze třídy dokázal skutečně zavřít pusu a nemluvit, dokud se nepodařilo splnit úkol, který vyžadoval neverbální cestu komunikace.

Velmi dobře si všichni poradili při kontaktním a spolupráci vyžadujícím provlékání záchranného kruhu.

Třída se postupně dokázala sehrát při přemisťování na záchrannou loď. Dostali příležitost k nastolení vlastní strategie, společného plánu, jako třída si zažili krajní situaci, kdy jako parta potřebují „táhnout za jeden provaz“, držet spolu, rychle se mezi sebou vnímat a empaticky se domluvit a dokázat se poprat s chaosem.

Třetí setkání bylo rozděleno na dvě části. První část byla zaměřena na cestování po moři (orientace na mapě, improvizované etudy – ztroskotání lodě, záhady bermudského trojúhelníku) a druhá část pak obsahovala rekapitulaci všeho, co jsme spolu zažili (živé obrazy, psaní deníku z cest námořníků, reflexe žáků v závěrečném kolečku). Žáci během posledního setkání byli schopni soustředěně pracovat a bez složitějšího vysvětlování používali metody a techniky dramatické výchovy, které jsme se v předchozích dvou setkáních učili a používali. Při ztroskotání lodi v bermudském trojúhelníku si všichni vyzkoušeli jaké to je, když je člověk bezmocný nebo musí být druhému oporou, musí vydržet mlčet, musí zvládnout paniku. Musíme ocenit, že všichni žáci respektovali zadaná pravidla a snažili se je dodržovat. Vrchol vzájemné spolupráce třídy jako party se ukázal při záchraně z ostrova, nikdo nezůstal sám, každý ve svém kolektivu našel někoho, kdo mu pomohl anebo někoho , komu mohl pomoci. Bylo vidět, že náš hlavní cíl byl naplněn. Žáci se navzájem poznali i z jiné stránky a řada z nich na konci přiznávala, že se s někým víc dala do řeči a navázala kamarádství.

Vypadá to, že třída bude klidným a přátelským kolektivem, snad jim to vydrží.

Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč. Námořníci – 6. roč.

Archiv Projektů

2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 | 2018/2019 |