Projekty 2009/2010

Divoká zvířata – pravěk a současnost - 4.roč (anglický jazyk)

Projekt probíhal v hodinách anglického jazyka ve 4. třídě po celý květen. Jeho cílem bylo naučit žáky popsat vybraný druh dinosaura a namalovat jej. Další součástí projektu byl popis a výtvarné ztvárnění divoce žijících zvířat v jejich přirozeném životním prostředí.

Během projektu děti vyplňovaly pracovní listy, v anglickém časopise se seznámily s článkem o lemurech z ostrova Madagaskar.

V rozhovorech si upevňovaly probíranou slovní zásobu a gramatiku přítomného a minulého času. Naučily se píseň o Tyranosauru rexovi a ve skupinách se pokusily přepsat slova písně tak, aby se hodila na jiného dinosaura.

Společnými silami také vyrobily mapu a nalepily na ni zvolená divoká zvířata s doprovodným textem.

V hodině výtvarné výchovy namalovaly vybraného dinosaura a pak k němu připojily jednoduchý popis v minulém čase.

Nakonec si svoje znalosti ověřily v testech, různých soutěžích i v závěrečné křížovce.

Projekt Divoká zvířata v pravěku i současnosti byl dětmi přijat kladně. Velmi ochotně plnily zadané úkoly, jistě i proto, že dané téma patří tradičně mezi nejoblíbenější.

Získané vědomosti určitě využijí příští rok nejen v angličtině, ale i v přírodovědě .

Divoká zvířata – pravěk Divoká zvířata – pravěk Divoká zvířata – pravěk Divoká zvířata – pravěk

Čtvero ročních období – podzim – 5. třída

Projekt probíhal v období října až listopadu 2009. Jeho cílem bylo naučit žáky vnímat změny v přírodě, které přinášejí jednotlivá roční období. Další součástí projektu bylo bližší seznámení s kulturními památkami v okolí - pro období podzimu byl konkrétně vybrán zámek Kozel a jeho okolí.

Děti velmi kladně hodnotily vycházku na zámek Kozel, zaujal je zámecký park s nádhernými stromy. Upoutaly je i informace o tvůrci parku F. X. Francovi, u kterého obdivovaly jeho všestrannost a umění.

Během celé cesty s nadšením sbíraly různé přírodniny, které pak výtvarně zpracovávaly (masky, mandaly).

Projekt obsahoval množství aktivit, ve kterých se uplatňovala skupinová práce: zjišťování údajů o životě zvířat a změnách v přírodě, literární aktivity (dramatizace a výroba komiksu), tvoření mandal z listů.

Žáci rozvíjeli schopnost spolupráce, vzájemné tolerance a dělby úkolů nebo rolí. Zdokonalovali se v samostatném vyhledávání informací. Výtvarné a literární aktivity podporovaly jejich tvořivost a umění interpretovat dílo podle vlastní fantazie.

Na závěr žáci sami zhodnotili, co je na projektu nejvíce zaujalo. V převážné většině hodnotili projekt velmi kladně.

Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim Čtvero ročních období – podzim

Čtvero ročních období – zima – 5. třída

Projekt probíhal v 5. třídě v období ledna až března 2010. Projekt byl zaměřen na prohloubení vnímání zimního období.

Žáci během aktivit rozvíjeli schopnost spolupráce a samostatného hledání informací.

V rámci sledování přírody v zimě se seznámili s otisky stop divokých zvířat, zkoušeli je poznávat a kreslit. Z oblasti zdravovědy si žáci rozšířili teoretické znalosti o podchlazení a omrzlinách a zdokonalili se i v praktických dovednostech poskytování první pomoci.

Svoji kreativitu uplatnili při výrobě valentýnských přáníček, masopustních masek i prezentačních plakátů k zimním olympijským hrám.

Druhou součástí projektu bylo bližší seznámení s kulturními a přírodními památkami v okolí – pro toto období konkrétně s hradem Radyně a jeho okolím. Žáci získali poznatky o historii a architektuře hradu i o pověstech, které se k němu vztahují. V průběhu vycházky plnili ve skupinách úkoly zaměřené na hledání informací v terénu.

Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima Čtvero ročních období – zima

Čtvero ročních období – vánoční zvyky – 5. třída

Projekt probíhal v období prosince 2009. Jeho cílem bylo seznámit žáky s původem a symboly Vánoc a připomenout dnes už často zapomenuté vánoční zvyky. Děti získaly představu o tom, jak vypadaly staročeské Vánoce, a poznaly také vánoční tradice v dalších evropských zemích.

Projekt vyvrcholil představením pro rodiče 18. 12. 2009, při kterém děti zpěvem, tancem i vyprávěním předvedly nasbírané znalosti a dovednosti.

Součástí projektu se stala i spontánní sbírka pro SOS dětské vesničky. Děti ze svého kapesného shromáždily 1.200 Kč, které byly 17. prosince zaslány na účet Sdružení SOS dětských vesniček. Napsaly také dopis, kde vyjádřily, že jim není lhostejný osud opuštěných dětí. S velkou radostí přijaly děkovnou odpověď ze Sdružení SOS dětských vesniček.

Žáci v průběhu projektu rozvíjeli jazykové znalosti (zpěv anglických a německých vánočních písní), ústní a dramatický projev. Posílili také schopnost spolupráce v kolektivu a uvědomili si, že pro konečný úspěch celé skupiny (při vystoupení) je důležité, aby každý sám za sebe podal co nejlepší výkon. Svoji tvořivost mohli uplatnit při výrobě svíček s kořením, vánočních přání pro rodiče a zdobení stromečku ozdobami z přírodních materiálů.

Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky Čtvero ročních období – vánoční zvyky

Čtvero ročních období – jaro – 5. třída

Projekt probíhal v období března až května 2010. Byl zaměřen na prohloubení vnímání jarního období.

Žáci se seznámili s tradicemi a původem jarních svátků. V rámci inspirace britskými oslavami jara si vyrobili květinové klobouky a naučili se tradiční britský tanec Morris dance, který zahrnoval i přípravu kostýmů. Nacvičili také choreografii Tanec čtyř živlů a s oběma tanci vystoupili 29. dubna na akci Čarodějnice za školou (blíže v oddíle Novinky ze školy) a 15. května na oslavách 70. výročí založení Mateřské školy ve Šťáhlavech.

Svoji tvořivost uplatnili také při výrobě velikonočních přání i přáníček ke Dni matek, několik děvčat složilo veršované přání pro maminky.

Jazykové dovednosti si žáci prohloubili při převodu veršované pohádky Bohumily Klimšové Vesna a Zima do prózy.

Přírodovědné znalosti si procvičili při poznávání stromů a keřů podle rašících větviček.

Druhou částí projektu byl pěší výlet na zámek v Nebílovech. Děti si ve skupinkách vyzkoušely orientaci v terénu podle mapy a buzoly, po cestě také poznávaly rostliny. Během prohlídky zámku se seznámily s jeho historií a zajímavostmi a na vlastní oči viděly, jak je náročné tuto památku zrekonstruovat.

Celý výlet i prohlídku zámku hodnotili všichni velmi kladně.

Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro Čtvero ročních období – jaro

Čtvero ročních období – léto – 5. třída

Projekt probíhal v 5. třídě v období června 2010. Byl zaměřen na praktická témata vztahující se k období léta, v oblasti kulturní pak na bližší seznámení se s historickou památkou v obci Nezvěstice – zámeckou tvrzí.

Žáci si přiblížili letní slunovrat z hlediska astronomického, dozvěděli se také o pohanských oslavách slunovratu a o pověstech vztahujících se k první letní noci.

V rámci oslav dětského dne si připravili pro žáky první až čtvrté třídy cestu Začarovaným lesem. Svoji tvořivost a organizační dovednosti uplatnili při shánění kostýmů na pohádkové postavy. Procvičili si literární i dramatický projev při přípravě a přednesení projevů ke své roli. Zdokonalili se v samostatnosti, komunikaci a spolupráci.

Žáci si během projektu prohloubili vědomosti o léčivých rostlinách. Vyhledávali samostatně informace o jejich využití, ve skupinách zpracovali kvíz zaměřený na používání léčivých bylin u nejčastějších zdravotních obtíží. Své znalosti jednotlivých rostlin si vyzkoušeli při poznávačce.

Získali také hlubší povědomí o zásadách bezpečnosti v letním období. Seznámili se s nebezpečím při bouřce, vhodným a nevhodným chováním, vyzkoušeli si bezpečnostní polohu při zastižení bouřkou a zopakovali zásady první pomoci. Rozšířili si znalosti o příznacích a první pomoci při úžehu a úpalu.

Součástí projektu byl i sobotní dobrovolný turistický výlet ze Šťáhlav do Rokycan s návštěvou rokycanského plaveckého bazénu.

Čtvero ročních období – léto Čtvero ročních období – léto Čtvero ročních období – léto Čtvero ročních období – léto Čtvero ročních období – léto Čtvero ročních období – léto

EKOABECEDA

Ve středu 19. 5. 2010 proběhl na naší škole celoškolní jednodenní projekt na téma EKO ABECEDA aneb Každý ví, co dělat s odpadem.

V pátek 14. 5. a v pondělí 17. 5. projektu předcházela exkurze žáků 3. až 9. třídy do Černošína, kde se nachází třídírna odpadů a školící středisko. V teoretické části je odborně vyškolený lektor informoval o kompletním systému správného nakládání s odpady, které vznikají v domácnostech. Provoz dotřiďovací linky odpadů bylo vidět oknem přímo z učebny. Součástí exkurze byla i praktická část, jejímž smyslem bylo ukázat, co se děje s odpady, když nejsou tříděny.

Ve škole každá třída absolvovala program určený příslušné věkové kategorii. Děti si během dne měly posílit kladný vztah k přírodě a k životnímu prostředí. Zjišťovaly propojenost živé a neživé přírody, nacházely souvislosti mezi vzhledem přírody a činností člověka.

Projektu se nepřímo zúčastnili i rodiče. Odpovídali formou domácího úkolu na otázky týkající se přístupu rodiny k životnímu prostředí. Děti měly radost, že se role obrátila a mohou to být ony, které své rodiče ohodnotí a oznámkují.

V průběhu dne žáci zhlédli DVD z cyklu České televize: „Jak se zbavit elektrospotřebičů“, „Vysloužilé elektrospotřebiče“ a „Recyklace elektroodpadu“.

Ti nejmladší se učili třídit odpad se zvířátky z pohádky Věry Plívové – Šimkové „Divoká skládka“. Zahráli si hry a den zakončili zdařilými výtvarnými pracemi. Jejich o něco starší spolužáci kolektivně vytvořili plakáty a komiksy.

Žáci 2. stupně kromě jiného využili i počítačovou učebnu. Ke splnění úkolů potřebovali zjistit, jak naši předkové nakládali s odpady a s odpadky a jestli je dnes situace jiná.

Program byl zpestřen v každém ročníku společnou skupinovou hrou „To dáš!“, která navazovala na znalosti a vědomosti žáků o každodenním odpovědném přístupu k životnímu prostředí.

Následovala výtvarná práce. Každý si mohl vybrat, jestli bude pracovat sám nebo v týmu.

A tak vznikaly plakáty, komiksy, básničky, říkanky a obrázky.

Projektem si každý rozvíjel vztah k životnímu prostředí, přemýšlel o dopadu negativního chování člověka k přírodě, o vztahu zdravé přírody ke zdraví člověka.

Snahou učitelů bylo dát dětem na vědomí, že jedním projektovým dnem náš vztah a chování vůči přírodě a okolí může začít, ale neměl by v žádném případě končit …

EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA EKOABECEDA

Husitské války – 4. roč.

Třídní projekt se uskutečnil 17. března 2010. Jeho cílem bylo přiblížit žákům způsob života lidí v době husitské, seznámit je s osobnostmi Jana Husa a Jana Žižky.

Na úvod děti zhlédly část filmu Otakara Vávry Jan Žižka. Pak se při vlastivědě s pomocí encyklopedií seznámily se způsobem života lidí všech společenských vrstev v době husitské, dělaly si výpisky. V českém jazyce si poslechly pověst o Janu Husovi a četly v rolích o Janu Žižkovi. Každý vyjádřil svůj pohled na husitskou dobu.

Na bitvy si žáci zahráli v tělocvičně. Rozděleni na dvě družstva (husity a křižáky) bojovali proti sobě při různých hrách, při kterých ale vždy dodržovali pravidla. Obraz jedné vítězné husitské bitvy vytvořili kolektivně při výtvarné výchově. V hudební výchově si poslechli husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci a Smetanovu symfonickou báseň Tábor. V matematice řešili slovní úlohy, psali letopočty římskými čísly, orientovali se na číselné ose. Při pracovních činnostech si každý podle své fantazie vytvořil svůj vlastní erb.

V celém tomto projektu děti pracovaly se zájmem, byly aktivní a zapojovaly se do všech činností.

Husitské války Husitské války Husitské války

Čertí škola – 2. roč.

Dne 3. prosince se žáci 2. třídy zúčastnili projektového dne Čertí škola. Celá třída se nejprve proměnila v peklo. Děti se převlékly za čerty a čertice a vyučování bylo zahájeno - jak jinak než čertovským pozdravem a písní Byla jedna Káča. První hodinou čertovského učení bylo čtení a jazyk. Čertíci si poslechli pohádku Čert a Káča. V textu pak vyhledávali dvojslabičná a trojslabičná slova, tvořili skupiny slov, vypravovali pohádku podle obrázků, řadili slova podle abecedy, vymýšleli pekelné věty a pohádku dramatizovali.

V čertí matematice tvořili slovní úlohy, řešili příklady s obrázky, skládali puzzle, měřili a vážili různé předměty a soutěžili ve skupinách.

Nejvíce si ale čertíci užili v tělocvičně, kde hráli čertovské honičky, tělo si protáhli čertí rozcvičkou a překonávali různé pekelné překážky.

Prvouka probíhala ve znamení adventu.

Následovalo pekelné malování. Každé dítě si nakreslilo svého čerta, kterého pojmenovalo a vystřihlo.

Celý den se vydařil a bylo jen škoda, že tak rychle uběhl.

Čertí škola Čertí škola Čertí škola Čertí škola

Chodit už umíme, tak co podnikneme dál – 2. roč.

Dne 10. listopadu 2009 žáci druhé třídy absolvovali projektový den zaměřený na dopravní výchovu. Projekt byl zaměřen na skupinovou práci.

Děti byly rozděleny na bytosti kouzelné, bytosti z minulosti a z vesmíru. Žáci odpovídali ve skupinách předem dané otázky, vyplňovali pracovní listy, které se týkaly snížené viditelnosti, důležitosti barev a reflexních materiálů na oděvech a doplňcích. Vycházeli přitom z toho, co již o dopravě, jejích pravidlech a bezpečnosti věděli, vyhledávali a třídili informace, zpracovávali prezentační mapu. Cílem práce bylo pochopit smysluplnost dopravní výchovy.

V druhé části následovala beseda s policistou a práce se sešitem Ajax. Projektem prolínaly různé hry, písně a výtvarné aktivity. Den byl zakončen vycházkou do okolí školy, ve které  se děti soustředily na přecházení silnice a poznávání značek v okolí školy.

Chodit už umíme, tak co podnikneme dál Chodit už umíme, tak co podnikneme dál Chodit už umíme, tak co podnikneme dál Chodit už umíme, tak co podnikneme dál Chodit už umíme, tak co podnikneme dál Chodit už umíme, tak co podnikneme dál

Naše kořeny – 3.třída

Projekt proběhl 27. října 2009 na závěr probíraného učiva v prvouce o svém rodišti, rodině, rodokmenu, den před státním svátkem 28. říjnem a současně před 2. listopadem, svátkem Památky zesnulých.

Cílem byla podpora kladných mezilidských vztahů, úcty k dospělým, ke stáří, k našim předkům. V českém jazyce předčítaly děti básničky a texty z knížek (Proč máme být zdvořilí?), v prvouce vyprávěly o svém rodišti a rodině, prezentovaly svůj rodokmen. Vyvrcholením dne byla vlastnoruční výroba věnečku nebo ozdobného květináče v rámci výtvarné a pracovní výchovy. Žáci polepili polystyrenový věneček barevnými listy stromů a podle vlastního citu a vkusu věneček dozdobili přírodním materiálem (drobnými plody, květinami…). Své výrobky si odnesli domů a s rodiči nebo prarodiči je položili na hřbitově svým předkům.

Projekt se dětem líbil, podařilo se vzbudit pocit úcty ke svým předkům a starším příbuzným, ke své rodové linii. To je do budoucna důležité, protože dnes často takovéto mezigenerační povědomí a úcta ke stáří mladší generaci schází.

Naše kořeny Naše kořeny Naše kořeny Naše kořeny

Cesta za pravěkými lidmi – 4. třída

Projekt proběhl od 17. září do 5. října 2009. V hodinách vlastivědy se žáci seznámili se životem pravěkých lidí (učebnice, encyklopedie, kresby Zdeňka Buriana, ukázka replik nástrojů a sošek z doby kamenné, vyprávění učitelky). Mnoho se také dozvěděli v hodinách českého jazyka při četbě knihy Eduarda Štorcha Lovci mamutů a při poslechu stejnojmenného CD. Děti se pobavily i dramatickým ztvárněním různých situací ze života pravěké tlupy.

V hodině pracovních činností modelovaly sošky pravěkých zvířat, nádoby a ozdoby. Zakončením Cesty za pravěkými lidmi byla práce celé třídy při hodině výtvarné výchovy, kdy žáci společně vytvořili postavy pravěkých lidí s využitím přírodního materiálu (kůže, vlna), nakreslili jeskyni i její okolí a tím dotvořili obraz pravěké tlupy.

Dětem se všechny činnost líbily a pracovaly se zaujetím.

Cesta za pravěkými lidmi Cesta za pravěkými lidmi

Svoboda očima dětí aneb 20 let od sametové revoluce – 2. stupeň

V pondělí 16. listopadu proběhl na naší škole jednodenní projekt Svoboda očima dětí aneb 20 let od sametové revoluce. Tato akce se uskutečnila právě ke 20. výročí pádu totalitního komunistického režimu. Obsahem projektu je připomenutí listopadových událostí roku 1989 v tehdejším Československu a ostatních státech střední a východní Evropy, které spadaly do komunistického bloku.

Cílem projektu bylo přiblížit našim žákům 2. stupně to,čím byl významný 17. listopad 1989, proč právě 17. listopad, za jakých podmínek a v jaké atmosféře žili, studovali a pracovali jejich rodiče a prarodiče.

Začátek projektu byl shodný se začátkem vyučování, tedy v 7.55 hod. Každá třída byla rozdělena na dvě skupiny, tudíž vzniklo osm skupinek. V určených učebnách vzniklo tedy osm stanovišť, na kterých se v průběhu dne všechny skupiny vystřídaly. Každá skupina si stanovila svého vedoucího, který byl odpovědný za stěhování a hlavně dodržení časového limitu. Tentokráte trvala vyučovací hodina pouze 30 minut. Po blocích 2 hodin následovala vždy přestávka. Projekt se konkrétně dotkl českého jazyka, matematiky, anglického jazyka, dějepisu, zeměpisu, výtvarné a hudební výchovy a výpočetní techniky.

V českém jazyce žáci pracovali s povídkou Vajíčko od L. Aškenazyho (z knihy Čtení bez cenzury). Žáci četli povídku, rozebírali, dramatizovali telefonní rozhovor hlavních hrdinů a co bylo klíčové – diskutovali o souvislostech mezi událostmi ze 17. listopadu 1939 a 17. listopadu 1989. Velmi přínosné byly také obrázky a text z knihy Dějiny v obrazech – Československo 1939 – 1945.

V anglickém jazyce žáci formou křížovky a doplňovaček zjišťovali a porovnávali výuku anglického a ruského jazyka, zajímavostí pro ně byla také ukázka azbuky.

V zeměpisu pracovali s atlasem světa, díky kterému porovnali hranice států střední a východní Evropy před rokem 1989 a po tomto roce. Soustředili se hlavně na nově vzniklé Německo, Českou a Slovenskou republiku, státy bývalého Sovětského svazu a státy vzniklé rozpadem bývalé Jugoslávie.

V matematice paní učitelka zadala slovní úlohy o pohybu, jejichž text se týkal listopadových událostí. Šesťáci a sedmáci plnili jednodušší úkoly, osmáci a deváťáci byli nuceni přemýšlet nad složitějším problémem. Všichni pracovali se školním atlasem ČR, měřítkem a kalkulačkou.

Výuka dějepisu probíhala v interaktivní učebně. Pan učitel přiblížil žákům sametovou revoluci pomocí krátkých dokumentů, záběrů z nejznámějších míst v Praze i rozhovorů se známými osobnostmi té doby.

Oddychovější záležitostí byla pro žáky výtvarná a hudební výchova. Písně M. Kubišové, K. Kryla a dalších interpretů zpestřily dopoledne a hlavně přiblížily atmosféru listopadových dní. Velmi cenným výstupem byly plakáty, které  žáci vytvořili.

I počítačová učebna byla v tento den naplno využita. Děti pracovaly ve dvojicích. Z deseti předložených úkolů si každá dvojice vylosovala jeden. Na vyhledání potřebných informací měly 15 minut, zbývající čas byl věnován prezentaci odpovědí. Zadané úkoly byly jednoduché, např. kdy a proč bylo založeno Občanské forum, nakresli jeho znak, proč sametová revoluce, kdo je disident, kde a kdy se ozvalo heslo „Máme holé ruce“ atd.

Na projektu se nám líbilo zapojení většiny žáků (týmová práce), vysoká aktivita a nasazení většiny z nich, kreativita a nápady. Jako pozitivní shledáváme i  to, že žáci mají změnu, jsou nuceni prezentovat se před větší skupinou, společně řešit úkoly, zapojit se do problému. Velmi si ceníme také toho, že ani při přesunu na jednotlivá stanoviště nevznikaly žádné zmatky. Tudíž i organizačně bylo vše zvládnuto. Taktéž spolupráce mezi učiteli navzájem byla velmi dobrá.

Objevily se ale i malé nedostatky, ze kterých je nutné se poučit. Při společné práci, obzvláště diskusi, bylo třeba některým žákům nutné vysvětlit, jak se mají chovat. Také vyjadřovací schopnosti jsou u některých dětí slabé. Některým žákům dělá velký problém naslouchat druhému, neskákat do řeči, jednoduše a srozumitelně komunikovat. Mladší žáci měli částečně problém s prezentací před spolužáky.

Celý projekt se podle názoru učitelů i dětí podařil, žáci se poučili, získali nové poznatky a zažili spoustu hezkých chvil ať už při četbě z knih, sledováním krátkých dokumentů nebo posloucháním písní.

Svoboda očima dětí Svoboda očima dětí

Archiv Projektů

2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 | 2018/2019 |